Europa zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku, wprowadzając przełomowe zmiany w strukturze gospodarczej i społecznej. W obliczu największego wyzwania naszych czasów, jakim jest zmiana klimatu, stworzenie nowego modelu gospodarczego staje się nie tylko koniecznością, lecz także szansą na innowacje i zrównoważony rozwój.
Europejski Zielony Ład określił ambitny plan transformacji, który przyniesie liczne korzyści. Obejmuje to nie tylko nowe możliwości innowacyjne i inwestycyjne, tworzenie miejsc pracy związanych z ekologią, lecz także poprawę zdrowia i dobrostanu społeczeństwa.
Wszystkie 27 państw członkowskich zatwierdziło zobowiązanie do przekształcenia UE w pierwszy kontynent neutralny klimatycznie do 2050 roku. Aby osiągnąć ten cel, zobowiązały się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 roku w porównaniu do poziomów z 1990 roku.
Nowe cele klimatyczne obejmują wszystkie kluczowe sektory gospodarki, obejmując:
– Cele redukcji emisji w różnych sektorach.
– Zwiększenie zdolności pochłaniania dwutlenku węgla przez naturalne pochłaniacze.
– Aktualizacja systemu handlu uprawnieniami do emisji, w celu ograniczenia emisji i generowania inwestycji w transformację ekologiczną.
– Społeczne wsparcie dla obywateli i małych przedsiębiorstw.
Państwa członkowskie przeznaczą 100 proc. dochodów z handlu uprawnieniami do emisji na projekty związane z klimatem, energią i wsparciem społecznym dla tych najbardziej dotkniętych transformacją.
Społeczny Fundusz Klimatyczny otrzyma 65 mld euro z budżetu UE, a ponad 86 mld euro zostanie przeznaczone na wsparcie obywateli i małych przedsiębiorstw, szczególnie dotkniętych trudnościami związanymi z transformacją ekologiczną.
Nowy mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 wprowadza równość warunków dla europejskich przedsiębiorstw, zobowiązując do uiszczania opłat za emisję gazów cieplarnianych także przy imporcie. Stanowi to skuteczne narzędzie promowania globalnych redukcji emisji i wykorzystywania wpływu rynku UE do realizacji globalnych celów klimatycznych.
W kierunku bardziej ekologicznej mobilności, UE dąży do wprowadzenia norm emisji CO2, zgodnie z którymi do 2035 roku wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze rejestrowane w Europie będą bezemisyjne. Wprowadzone zostaną cele ograniczenia emisji dla samochodów do 2030 roku, co stanowi krok w kierunku zerowych emisji w transporcie drogowym do 2050 roku. UE pracuje nad rozbudową infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania wodoru wzdłuż europejskich dróg, a transport drogowy zostanie objęty systemem handlu uprawnieniami do emisji od 2027 roku. Opłaty za emisję gazów cieplarnianych zostaną również rozszerzone na sektory lotnictwa i morskiego, promując tym samym zrównoważone rozwiązania w tych dziedzinach.